Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

HiL > 2005/06 Studiehåndbok > RLS1002 Innføring i organisasjon og marked

Innføring i organisasjon og marked
Back Tilbake
English (United Kingdom)English
Kode
RLS1002
Studiepoeng
10
Semester
Vår
Lengde
Starter i januar og går over 10 uker
Heltid/deltid
Heltid
Antall studenter
125
Emneansvarlig
Delt ansvar mellom Halvor Gaarder og Sveinung Jørgensen
Karaktersystem
Karakter A-F
Språk
Norsk
Emneeier
ÅR/BA Reiseliv
Pensum
Studenttorget
studenttorg@hil.no
Telefon: 612 88000
Emnebeskrivelse

Emnet skal gi studentene en innføring i fagområdene organisasjon og ledelse og markedsføring. I markedsføring skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper og forståelse av markedsføring er, og markedsføringens anvendelse og virkemidler i organisasjoner. I organisasjon og ledelse settes hovedfokus på forståelsen av hvordan organisasjoner fungerer og handler, internt og eksternt.

Læringsmål

Studentene skal ha utviklet kunnskap og forståelse for følgende forhold:

  • Markedsføringens betydning for etterspørselen
  • Tilbud (produkt), kjøpsatferd, målgrupper
  • Pris og inntjening, distribusjon, kommunikasjon
  • Strategisk og handlingsorientert markedsplanlegging
  • Utviklingstrekkene i teoriene knyttet til organisasjon og ledelse gjennom forrige århundre og frem til i dag
  • Anvende organisasjons- og ledelsesteorier for bedre å forstå organisasjoner, organisasjoners funksjoner, de interne og eksterne aktører og deres handlinger.

 

Studentene skal stimuleres til å ha en reflektert holdning til det fagstoffet som presenteres.

Undervisnings- og læringsmetode

Forelesninger, oppgaver med og uten veiledning, studentpresentasjoner.

Forkunnskaper
Emne er obligatorisk for

Emnet inngår i studieprogrammene Bachelor i reiseliv, Bachelor i kulturprosjektledelse, Bachelor i naturbasert reiseliv, Årsstudium i reiseliv og Årsstudium i markedsfag


Arbeidskrav

Ingen

Eksamensform

4-timers individuell skriftlig eksamen

Pensum liste
Pensum kan kjøpes hos:Mjsbok

Obligatorisk pensum

Framnes, Runar og Thjømøe, Hans Mathis (2001) Markedsføringsledelse, Oslo, Universitetsforlaget 6. utgave

 

Busch, Tor og Vanebo, Jan Ole (2003) organisasjon og ledelse. Et integrert perspektiv, Oslo, Universitetsforlaget, 5.utgave



Supplerende / anbefalt litteratur
Back Tilbake   Back Til toppen
20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L