HiL > 2015/16 Studiehåndbok > Filmregi
Regissøren har det overordnete kunstneriske ansvar for en film, og skal gjennomføre filmens uttrykk gjennom tolkning av manuskriptet, bildeutforming, iscenesettelse og etterarbeide. En regissør må kunne samordne og lede de kreative kreftene i en stab, samt ha kunnskaper om finansielle og praktiske produksjonsforutsetninger.
Regilinjens hovedemner er:
Alle tre emner introduseres første år og utdypes i mer krevende workshops og produksjonsøvelser i de følgende år.
Personinstruksjon (40 studiepoeng)
Utgangspunktet for emnet er Stanislavskis teorier om skuespillerens rolle og skuespillerens arbeid. Studentene skal lære å bryte opp en handling i mindre enheter, finne vendepunkter, bygge opp til et klimaks, forstå undertekst og omsette et innhold til fysisk handling. Emnet tilbyr ikke bare ulike metoder for arbeid med skuespillere, men studentene må selv ut på golvet for å spille roller, som en forberedelse til å møte/forstå skuespillerens funksjon fra innsiden. Senere avholdes flere workshops i et progressivt forløp der registudentene arbeider med profesjonelle skuespillere. De skal jobbe med en gitt tekst og egne tekster, analysere scener og karakterer, forberede innspilling med skuespillerne, spille inn en pilot, som analyseres for å finne svakheter.
Mis en scene (35 studiepoeng)
Mise-en-scene handler om å gestalte et manuskript som film. Hva er filmens virkemidler og hvordan skal de brukes? Undervisningen veksler mellom teoretiske forelesninger/veiledning og praktiske øvelser, der det sentrale er bildeforståelse og bildeuttrykk, altså den visuelle gestaltningen. Senere går studentene gjennom hele prosessen fra idé til ferdig redigert film. Studentene skal arbeide med å bygge konsekvente og handlende karakterer for film og med å skape dramatiske situasjoner med konflikter/kontraster og vendepunkter. Og studentene arbeider med å utforske samspillet mellom filmiske virkemidler som bildebeskjæring, komposisjon, kamerabevegelser, blocking, lys, lyd, musikk etc.
Kunstnerisk lederskap (15 studiepoeng)
Regissøren er kunstnerisk leder av filmen og arbeidsleder på settet. Han/hun må kunne formidle sitt regikonsept til alle medarbeiderne på teamet gjennom triangelsamarbeid. Undervisningen veksler mellom rollespill, coaching og feedback i form av panel og gruppediskusjoner. Senere avholdes workshops som bearbeider studentenes erfaringer fra de praktiske produksjonsøvelsene. Hvilke samarbeidsproblemer har man hatt og hvordan har man løst dem?
Det er stort fokus både på å utvikle gode leder- og samarbeidsevner, og begynne arbeidet med å utvikle en egen stil. Studenter som består registudiet skal kunne finne arbeid som regissør i film-, TV- og reklamebransjen. De skal kunne være kreative samarbeidspartnere for produsenter og manuskriptforfattere.
Generell kompetanse:
Gjennom arbeid i team kunne utvikle og forløse personlige filmfortellinger. Som kunstnerisk ansvarlig leder skal studenten kunne forholde seg til yrkesetiske problemstillinger.
Registudiet er basert på både praktisk og teoretisk undervisning, samt en rekke praktiske øvelser som tar for seg temaer som idéutvikling og konsepsjon, visuell fortelling, gestaltning, skuespillerinstruksjon, iscenesettelse, redigering og lydetterarbeid.
Gjennom studiet deltar alle studenter i en rekke obligatoriske fellesproduksjoner, "Penneprøver", hvor de får testet og utviklet sine kreative evner, håndverksmessige ferdigheter og samarbeidsevner. Registudentene får et stadig økende kunstnerisk ansvar på disse øvelsesproduksjonene, og skal arbeide i alle triangelkonstellasjonene.