Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

HiL > 2006/07 Studiehåndbok > 2SOSINNF Innføring i sosiologi

Innføring i sosiologi
Back Tilbake
English (United Kingdom)English
Kode
2SOSINNF
Studiepoeng
15
Semester
Høst
Lengde
August - desember
Heltid/deltid
Heltid
Antall studenter
100
Emneansvarlig
Roar Høstaker
Karaktersystem
Karakter A-F
Språk
Norsk
Pensum
Studenttorget
studenttorg@hil.no
Telefon: 612 88000
Emnebeskrivelse

Emnet gir studentene en innføring i sosiologisk tenkemåte, i hva som defineres som sosiologiske problemer og hvordan samfunnets sentrale institusjoner analyseres ut fra en sosiologisk synsvinkel. Det gis en innføring i noen av de viktigste tanke- og skoleretningene i sosiologien.

Læringsmål

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om sentrale institusjoner i samfunnet, og oppøve evnen til ”sosiologiske fantasi” gjennom å se sammenhengene mellom sosial struktur, individualisering og historiske prosesser. De lærer å analysere samfunnsprosesser på ulike nivåer i koblingen mellom, kultur, struktur, samhandling og sosiale fellesskap.

Undervisnings- og læringsmetode

Det forutsettes aktivt studentarbeid med fastsatt pensum, og arbeid med oppgaver individuelt og grupper. Undervisning gjennom forelesninger, seminarer og veiledning.

Forkunnskaper

Generell studiekompetanse/godkjent realkompetanse.

Emne er obligatorisk for

Obligatorisk emne på Årstudium i sosiologi.

Emne er valgbart for
Andre studenter som ønsker innføring i sosiologi som del av bachelorgrad.
Arbeidskrav

Godkjent deltakelse og rapport fra et gruppearbeid og et godkjent essay.

Eksamensform

6 timers skoleeksamen

Pensum liste
Pensum kan kjøpes hos:Mjsbok

Obligatorisk pensum

Schiefloe, P.M. (2003), Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Bergen: Fagbokforlaget (unntatt s. 60-77 og s. 85-103) 425 s.

Frønes, I og L. Kjølsrød (red.)(2005), Det norske samfunn (5. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Utdrag 250 s.

  • Utvalgte kapitler fra Det norske samfunn:(1) Mjøset, L. ”Den norske oljeøkonomiens integrasjon i verdensøkonomien”, s. 15-41.(3) Nordli Hansen, M. og A. Mastekaasa, ”Utdaning, ulikhet og forandring”, s. 69-98.(4) Fennefoss, A. og G. Høgsnes, ”Arbeidsliv, lønn og forhandlinger”, s. 99-125.(5) Birkelund, G.E. og T. Petersen, ”Det norsk likestillingsparadokset. Kjønn og arbeid i velferdssamfunnet.”, s. 126-153.(6) Hansen, M.Nordli og F. Engelstad, ”Samfunnsklasser og klasseteorier”, s. 154-183.(8) Hagen, K. og I. Lødemel, ”Fattigdom og sosial eksklusjon”, s. 210-235.(10) Leira, A. ”Familier og velferdsstat. Familieendring og politisk reform i 1990-åra”, s. 261-282.(11) Frønes, I. og Brusdal, R. ”Generasjoner, livsløp og forandring”, s-. 283-306.(14) Brochmann, G. ”Lykksalighetens rike og den nye etniske forstyrrelsen. Innvandring og det flerkulturelle Norge.”, s357-383.(15) Repstad, P. ”Privat og forankret. Religion og livssyn i dagens Norge.” s. 384-407.

Bauman, Z. og T.May (2004), Å tenke sosiologisk. Oslo: Abstrakt forlag. (Unntatt kap. 6, 7, 9) 150 s.

I kompendium (kjøpes Storkopi):

  • Giddens, A. (2001), Sociology(4th ed), kap. 1 og kap. 21, 36 s.
  • Mjøset, L (1991), Kontroverser i norsk sosiologi, s. 150-170, 20 s.
  • Mills, C.W. (1959), The Sociological Imagination, kap. 1, s. 9-32. 23 s.
  • Marx, K. Borger og proletar. I Engelstad (red.) Det beste av Karl Marx, s. 235-243. 9 s.
  • Weber, M. Verdi og handling, s. 26-44. 19 s. Pax, Oslo 1999.
  • Durkheim, E., Anomi og handlingslivets struktur, s. 37-44 i Østerberg (red.) Handling og samfunn. 8 s.
  • Aubert, V, Lovgivning som skinnintegrasjon, s. 241-249 i Østerberg (red.) Handling og samfunn. 9 s.
  • Sartre, J.-P. Serialitet, s. 173-184 i Østerberg (red.) Handling og samfunn. 12 s.
  • Østerberg, D. (1988), ”Talcott Parsons ’ sosiologi”s. 7-35 i T. Parsons Sosiologiske essays. Oslo: Pax. 29 s.
  • Østerberg, D. og F. Engelstad (1995) ”Kunst”, s. 414-431 i Samfunnsformasjonen. En innføring i sosiologi. Oslo: Pax.. 17 s.
  • Berger, P. og T. Luckmann (2000), Den samfunnsskapte virkelighet, s. 69-81. Bergen: Fagbokforlaget. 13 s.
  • Goffman, E. (1992) Vårt rollespill til daglig. (s. 92-118 ) Oslo: Pax. 27 s.
  • Bourdieu, P. (1995), Distinksjonen, s. 103-130. Oslo: Pax. 15.s. Rastrede tekstbokser kursorisk pensum.

Back Tilbake   Back Til toppen
20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L