Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

HiL > 2006/07 Studiehåndbok > 3MALHIS Maleriets historie

Maleriets historie
Back Tilbake
English (United Kingdom)English
Kode
3MALHIS
Studiepoeng
15
Semester
Vår
Lengde
Sekvensiell gjennomføring, uke 2-11
Heltid/deltid
Heltid
Antall studenter
25
Emneansvarlig
Kari Aakerlie Vik
Karaktersystem
Karakter A-F
Språk
Norsk
Emneeier
ÅR/BA Film og fjernsynsvitenskap
Pensum
Studenttorget
studenttorg@hil.no
Telefon: 612 88000
Emnebeskrivelse

Emnet gir en oversikt over det europeiske - inklusive det norske - maleriets historie, med hovedvekt på perioden 1400 til 1900. Videre gir emnet en innføring i sentrale kunsthistoriske teorier og metoder.

Læringsmål
  • Studentene skal gjøre seg kjent med hovedtrekkene i europeisk maleri ca. 1400-1900 og norsk maleri på 1800-tallet
  • Studentene skal gjøre seg kjent med sentrale kunsthistoriske teorier og metoder med sikte på å kunne analysere utvalgte malerier
Undervisnings- og læringsmetode

Forelesninger, seminarer, veiledning og ekskursjoner. Det legges opp til en eller to ekskursjoner til museer i Lillehammer eller Oslo og eventuelt en ekskursjon til en europeisk storby.

Forkunnskaper

Generell studiekompetanse/godkjent realkompetanse.

Emne er obligatorisk for

Årsstudiet i kunsthistorie

Emne er valgbart for
Valgfritt emne på Bachelor i visuell kultur/film og fjernsyn og Bachelor i kulturprosjektledelse. Andre personer med interesse for billedkunst.
Arbeidskrav

Individuell oppgave

Eksamensform

6 timers dagseksamen.

Pensum liste
Pensum kan kjøpes hos:Mjsbok

Obligatorisk pensum

Obligatorisk pensum (bøker - kjøpes eller leses på lesesal)

Kleiner, F. / Mamiya, C.J., Gardner’s Art through the Ages, 12. utg., Thomson/Wadsworth 2005 (eller tidligere utgaver). Her leses:

Kap. 19, ”From Gothic to Renaissance: 14th-Century Italian Art”

Kap. 20, “Piety, Passion, and Politics: 15th-Century Art in Northern Europe and Spain”

Kap. 21, “Humanism and the Allure of Antiquity: 15th-Century Italian Art”

Kap. 22, “Beauty, Science, and Spirit in Italian Art: The High Renaissance and Mannerism”

Kap. 23, “The Age of Reformation: 16th-Century Art in Northern Europe and Spain

Kap. 24, “Popes, Peasants, Monarchs, and Merchants: Baroque Art”

Kap. 28, “The Enlightenment and Its Legacy: Art of the Late 18th through the Mid-19th Century”

Kap. 29, “The Rise of Modernism: Art of the Later 19th Century”, frem til “Impressionism: Capturing the Fugitive Images of Modern Life”, s. 869

NB: Avsnittene om arkitektur og skulptur leses kursorisk

Berg, Knut (red.), Norges malerkunst, bd. 1, Oslo 2000. Her leses:

Magne Malmanger, ”Fra klassisisme til tidlig realisme 1814-1870”, s.187-350

Knut Berg, ”Naturalisme og nyromantikk 1870-1900”, til ”Nyromantikk og stemningsmaleri” s.351- 451

Hibbard, Howard, Michelangelo, Pelican 1985, kap. 5 ”The Sistine Ceiling 1508-12”, s.99-147

Martin, John Rupert, Baroque, London 1989. Avsnittene om arkitektur og skulptur leses kursorisk

Gotfredsen, Lise, Bildets formspråk, Oslo 1987, kap.1, s.7-19 og kap. 4-8, s.67-212.

Larsson, Lars Olof, Metodelære i kunsthistorien, Oslo 1997.

Her leses ”Analyseeksempler med kommentarer”: Leonardo da Vinci, Kongenes tilbedelse, s.49-57; Giotto, Arenakapellet i Padova, s.69-85; Rafael, Skolen i Athen, s.86-94; Flémallemesterens Mérode-alter, Den skjulte symbolikken, s.95-98; Det nederlandske genremaleriet og emblematikken, s.99-102; Velazquez, Las Hilanderas, s.103-110; Delacroix’ Friheten på barrikadene og Munchs Skrik, s.146-149.

Dessuten bør man repetere kapittelet ”Kunstlitteratur og kunstvitenskap: en kort historikk”.

 

Kompendium/artikler (kjøpes Storkopi):

*Erwin Panofsky, ”Ikonografi og ikonologi” (1932), i Fausing, B. og P. Larsen (red.), Visuel kommunikation, bd. 1, København 1980, s.9-21

*Erwin Panofsky, ”Jan van Eyck´s Arnolfini Portrait” (1934), i Kleinbauer, W.E. (red.), Modern Perspectives in Western Art History, Totonto, Buffalo, London 1989, s.193-203

*Heinrich Wölfflin, ”Principles of Art History” (1932), i Kleinbauer, W.E. (red.), Modern Perspectives in Western Art History, Totonto, Buffalo, London 1989, s.154-164

*Magne Malmanger, “Grunntanken i ‘Kunstgeschichtliche Grundbegriffe’”, i idem. Form og forestilling, Oslo 1982, s.230-249

*Thomas Crow, ”Patrionism and Virtue: David to the young Ingres”, i Eisenman, Stephen F. (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2002, s.18-54



Supplerende / anbefalt litteratur

Som oversiktsverk og oppslagsverk anbefales:

Gombrich, Ernst, Verdenskunsten, Oslo 2003 (eller tidligere utgaver)

Danbolt, Gunnar, Blikk for bilder. Om tolkning og formidling av billedkunst, Abstrakt Forlag 2002

Til hjelp under oppgaveskrivingen:

Mørstad, Erik, Visuell analyse. Metode og skriveråd, Oslo 2000

I tillegg velger studentene selv fordypningslitteratur i forbindelse med gruppearbeid og arbeidskrav


Back Tilbake   Back Til toppen
20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L