HiL > 2016/17 Studiehåndbok > LÆRINGSLED/1 Læringsledelse og vurdering
Tilbudet i Læringsledelse og vurdering fokuserer på faktorer ved undervisningspraksis som har stor innvirkning på elevers læring. Studiet er tilrettelagt for lærere i grunnskole og videregående skole som ønsker å komme et steg lenger i sin egen undervisnings- og vurderingspraksis, og i tillegg sikter mot en ressursrolle på egen skole eller egen faggruppe. Det forutsettes derfor at studentens skoleledelse legger til rette for en slik rolle i organisasjonen. Studenter vil utvikle kompetanse som også kan utnyttes av skoleeier på tvers av skoler.
Et viktig spørsmål i studiet er: Hvordan kan vi best mulig tilrettelegge for at elevene utvikler den kompetansen de trenger videre i livet? Studiet har blant annet fokus på langsiktig kompetansebygging, dybdelæring og selvregulert læring.
Ved sluttført studie skal studentene ha:
Det kan komme mindre endringer i studieplanen.
Studiet avsluttes med hjemmeksamen over 48 timer. Studieåret 2016/2017 blir eksamen gjennomført 31. mai til 2. juni.
Siden målene i studiet i stor grad er knyttet opp mot konkret handlingskompetanse, vil eksamen i hver modul måle i hvilken grad studentene kan anvende teori i direkte tilknytning til praksis.