Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

HiL > hjem > Nyheter > Arkiv 2010 > Nyttig om sosiale medier

Les mer og se bilder

Sosiale medier seminar banner
Seminar i auditorium A (foto: Lars Teppan Johansen)

Nærmere 200 hadde tatt turen til Lillehammer for å lære mer om sosiale medier.

Celine Thommesen (foto: Lars Teppan Johansen)

Cèline Thommesen om bruk av sosiale medier i markedsføringen.

Audun Wangen Kongsvinger kommune (foto: Lars Teppan Johansen)

Audun Wangen fortale om erfaringene fra Kongsvinger kommune.

Pause med myldring (foto: Lars Teppan Johansen)

En arena for utveksling av erfaringer.

Nyttig om sosiale medier

Voe foredrar om blogging (foto: Lars Teppan Johansen)

Det var et lydhørt publikum i auditorium A da en rekke foredrag rundt tema sosiale medier ble presentert under et seminar i regi av Årsstudium i kommunikasjonsrådgivning denne uka. Den 14 år gamle bloggeren Voe imponerte forsamlingen og gav verdifull innsikt i den digitale verdenen vi alle ønsker en bit av.

Seminaret hadde samlet rundt 200 deltakere fra regionen. Blant disse kunne man finne kommunikasjonsfolk fra både statlig, kommunal og privat sektor.

Å kommunisere med leseren

Først ut var 14 år gamle Emilie Nereng som fortalte om sin egen blogg voe.blogg.no og den eksplosive veksten i antall lesere fra 0 - 70 000 på ni måneder. Rekorden ble satt 5. januar i år med 95 000 lesere og 200 000 treff!

Måned for måned gikk den populære tenåringen gjennom hvordan hun gradvis hadde lært seg å kommunisere med sine lesere gjennom å stille spørsmål, invitere til meningsutveksling, arrangere konkurranser med premier, etablere faste innslag, gi tips og råd, samt dele tanker om mye og mangt gjennom varierende bruk av tekst, teasere, bilder og video.

Viktig å lytte

Og nettopp mottageren sto i sentrum også i foredraget til Ole Emil Johnsen fra Colt Kommunikasjon. - Deltakelse i sosiale medier er viktig, men først og fremst for å lytte til brukerne og møte deres behov, hevdet han. Manglende evne til å lytte, kan gjøre ubotelig skade på ens rennomé.

Eksempel på dette ble vist gjennom sangeren Dave Carrolls hevn over United Airlines gjennom musikkvideoen "United Breaks Guitars Song" om episoden hvor de unnlot å ta han på alvor etter at de ødela gitaren hans under en flytur med selskapet. Videoen har hatt over sju millioner treff så langt og har ført til et dramatisk fall for aksjene til flyselskapet.

I ettertid har Carroll fulgt opp videoen med flere ... Se "Statement" og "United Breaks Guitars Song 2"

Krever forankring og kunnskap

Kongsvinger kommune har hatt stor suksess med sin satsning på bruken av sosiale medier. Målet deres med dette har vært å øke innbyggertallet i kommunen ved å fri til unge og utflyttede Kongsvingerkvinner.

IT-konsulent Audun Wangen fra kommunen understreket at for å få dette til, krevde det forankring i kommunens toppledelse. Dette for å få tilstrekkelig kapasitet til oppfølging. Rutiner for hvordan de sosiale mediene skal følges opp var videre viktig i tillegg til kunnskap om teknologi.

Krevende brukere

Deretter var det NRKbeta og deres redaktør og teknologirådgiver Øyvind Solstad som lekent presenterte fremtiden for sosiale medier. NRKbeta er "NRKs sandkasse for teknologi og nye medier". Hans budskap var bl.a. at vi går mot mer og mer "realtime". Forbrukerne krever mer og forventer mer ettersom de erfarer at ting skjer umiddelbart. Dette gjelder både innen kommunikasjon og innen levering av varer og tjenester.

- Vi kommer nok også til å måle mer og dele mer i fremtiden, spådde Solstad mens han viste eksempler på et program for måling av egen trening og hvordan han delte dette med likesinnede for kommentarer og videre motivasjon.

Også Solstad undertreket nødvendigheten av å komme folk i møte gjennom sosiale medier. - Hvis vi ikke møter folk, står vi bare igjen med medier; eller rettere sagt, nok en ropert ut til folket, sa han.

Noe forsinket av trafikken en snørik vinterdag, ankom til slutt også Cèline Thommesen, vertinne og "sjefsengel" ved Englegaard Gjestehus utenfor Tvedestrand og snakket til forsamlingen. Hvordan bruke sosiale medier i markedsføringen var hennes tema.

Sist oppdatert: Sigrun Dancke Skaare 01.02.2010

20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L