Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

HiL > hjem > Nyheter > Arkiv 2013 > Studievalg: Internasjonale studier med historie

Video av tidligere studenter

Studietilbud

Lise Marit Nyerrød studerer  Internasjonale studier med historie

Navn: Lise Marit Nyerrød
Født: 1992
Fra: Nes på Romerike

Jancker Sørensen studerer Internasjonale studier med historie

Navn: Jancker Sørensen
Født: 1989
Fra: Skjetten

Judith Tesfaghiorghis studerer internasjonale studier med historie

Navn: Judith Tesfaghiorghis
Født: 1987
Fra: Oslo

Studievalg: Internasjonale studier med historie

Judith, Lise Marit og Jancker studerer Internasjonale studier med historie

Lise Marit, Jancker og Judith er tre entusiastiske studenter, og studiet som skaper entusiasmen er internasjonale studier med historie. 

God kombinasjon

Lise Marit Nyerrød går 1. studieår og holder for tiden på med emnet Internasjonal politikk.

- Jeg kom til Lillehammer fordi jeg ønsket et mindre studiemiljø. Jeg har alltid vært glad i samfunnsfag, og har visst at jeg ville studere samfunnsvitenskap, sier hun. Statsvitenskap synes jeg hørtes litt "tørt" ut, internasjonale studier med historie hørtes mer spennende ut. 

Dessuten, sier hun: - Kombinasjonen internasjonale studier med historie er en veldig god kombinasjon, historie danner en fin basis for å få forstå internasjonal politikk. Jeg tror vi må kunne og forstå historie for bedre å forstå framtida. Så det er kjempefint. 

Det jeg håpet på med et tett studiemiljø har jeg fått innfridd, forteller Lise Marit. - Det er en stor fordel med det tette samarbeidet mellom studenter og lærere. Her husker foreleserne navnet ditt, og vi kan banke på dører å få tett og god veiledning. Det tror jeg skiller seg fra de store universitetene samtidig som jeg føler at de ansatte har høy og oppdatert kompetanse.  

Mye arbeid, men spennende

Jancker Sørensen studerer på 2. studieår.

- Jeg er egentlig idrettsgutt og føler jeg kommer fra en helt annen verden enn den jeg møtte på studiet. Men, jeg har alltid vært interessert historie, religion og samfunnsvitenskap så studievalget er ikke så rart, og det har vist seg å være midt i blinken for meg, forteller Jancker. Jeg begynte egentlig på lærerstudiet i Oslo, men fant ut at det ikke var noe for meg, så da ble det Lillehammer.

Studiet åpner verden for meg og nå ser jeg alle de mulighetene jeg har. Det var ganske lett å komme inn på studiet, så jeg møtte meg sjøl litt i døra. Det krever mye arbeid, og stoffet er tidvis tungt, men det gjør ingen ting for det er så spennende. 

Lillehammer har en stor fordel med det intime studiemiljøet, både skolen og byen er egentlig akkurat passelig liten og akkurat passe stor. Så liten at du blir sett, samtidig som den er såpass stor at du kan være anonym. For en idrettsgutt er Lillehammer et eldorado.

Mulighet for fordypning

Judith Tesfaghiorghis studerer på 3. studieår og har allerede fullført en bachelorgrad i sosiologi, men fant ut at det ble litt for generelt, og fikk lyst til å fordype seg.

- Da jeg studerte sosiologi, tok jeg et emne i internasjonale studier her ved HiL. Det var såpass interessant at jeg bestemte meg for å fortsette på årsstudiet i internasjonale studier. Siden har jeg bare fortsatt, og mitt neste mål er en mastergrad. Hvilken vet jeg ikke ennå, men jeg har noen å velge mellom, sier hun.

Judith er en engasjert student som har vært med på Refleks-programmet i regi av Utenriksdepartementet. Som et resultat av dette, har hun fått være debattleder på større møter.  

- Når jeg får være på slike ting, gir det litt ekstra som motiverer meg i studiet mitt, forteller hun. Judiths engasjement stopper ikke ved Refleksprogrammet, akkurat nå planlegger hun studiets karrieredag 20. februar. - Det passer godt, sier hun, i og med at jeg må orientere meg om hvilke valgmuligheter jeg har for å søke masterstudier. 

Jancker, Lise Marit og Judith studerer Internasjonale studier med historie

Faglig fadderordning

Studiet er preget av et tett og godt studiemiljø forteller de tre.

- Vi kan banke på dørene til de fagansatte og få råd og hjelp. De ansatte kjenner navnene våre, og bidrar til å skape et inkluderende fagmiljø. 

Alle tre trekker fram det som kalles læringsmiljøveiledning som er en viktig del av studiet.

Læringsmiljøveiledning er i korte trekk at 2. og 3. årsstudentene veileder de nye studentene i studiet. På en måte en forlenget fadderordning som er faglig, og ikke bare fest og introduksjon.

- For oss som får være faddere er det helt supert, og gir oss faglige utfordringer som vi ellers ikke får som bachelorstudenter. Vanligvis er sånt forbeholdt masterstudenter, forteller Jancker. 

Å snakke med de tre gir et inntrykk av at det er godt studentmiljø på tvers av klassene. - Det er så absolutt sant, avslutter alle tre smilende. 

Sist oppdatert: Arve Bernhard Thorsberg 17.03.2015

20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L