Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

HiL > hjem > Nyheter > Arkiv 2014 > På oppdrag hos Ungdoms-OL

Ungdoms-OL

Logo Ungdoms-ol
  • Ungdoms-OL, eller Youth Olympic Games (YOG) går av stabelen 12.-21. februar 2016
  • Ungdom mellom 15-18 år deltar i lekene, der kultur og utdanning er en integrert del av OL-programmet
  • Det er ventet ca. 1100 utøvere fra ca. 70 nasjoner
  • Over 60 medaljeøvelser

Les mer om Ungdoms-OL 2016 på http://lillehammer2016.no/

Freeski er en av øvelsene det skal konkurreres i under Ungdoms-OL i 2016.

Prosjektledelse

Vinnere av beste ideer om arenaproduksjon: Emilie A.K. Fekene, Anders Magnus Bratli og Rikke Skov.

Prosjektgruppen som arrangerte innovasjonscampen: Silje Arnesen Furnes, Karoline Sterup Rudstaden, Maren Åsheim, Kadri André Fagerland og Ingrid Gjerdevik sammen med Ungdoms-OLs jury Kristin Lemme og Kristin Nilseng

Prosjektledelse er et emne ved første studieår i blant annet Bachelor i organisasjons og ledelse, Bachelor i reiselivsledelse og det nye bachelorstudiet i Sport Management.

Studentene gjør prosjekter på vegne av eksterne prosjekteiere, ofte frivillige organisasjoner.

I år var det 15 oppdragsgivere, hvor Ungdoms-OL var en av disse.  Ungdoms-OL har nytt godt av samarbeidet med høgskolen og studentene, som de ønsker å fortsette med neste studieår for nye studenter.

På oppdrag hos Ungdoms-OL

Prosjektledelsesgruppa PR-gruppa for Ungdoms-OL (foto: Karen-Ingrid Fryjordet)

Fotografere kjendiser, lage promoteringsvideoer, flerspråklig ungdomsreportasje og publikumsaktiviteter, samt idéutvikling av app for sportsformidling. Dette er bare noe av det studenter fra emnet Prosjektledelse har holdt på med dette vårsemesteret på oppdrag fra Ungdoms-OL.

Prosjektet har utgjort eksamen for studentene sammen med prosjektrapport og individuelt refleksjonsnotat.

«Create awareness»

- Vårt prosjekt skulle bidra til å skape publisitet rundt Ungdoms-OL. Vi stod fritt til å komme opp med ideer og tiltak, forteller gruppeleder Andreas Kverneland. 

Målet vi satte oss var å øke antall «likes» på Facebook ved hjelp av de visuelle produksjonene som ble gjort tilgjengelig på både Facebook, Instagram, Twitter og YouTube.

Sammen med kommunikasjonssjef i Ungdoms-OL, Pål Gordon Nilsen, kan de bekrefte at antall følgere på Facebook økte med flere tusen i den perioden studentene var aktive med sine PR—stunt.

- Studentene har fungert som innleide konsulenter som skal levere et sluttprodukt, forteller Nilsen. PR-gruppa på fem studenter har laget videoer og markedsføringsstunt som har blitt brukt aktivt på Ungdoms-OL sine nettsider og sosiale medier.

Han bekrefter også at Ungdom-OL vurderer om de kan bruke studentene i jobb videre det kommende halvannet året. - De har satt seg godt inn i hva Ungdoms-OL er, og studentene har virkelig vært gode ambassadører for oss, sier en imponert kommunikasjonssjef.

Laget videoer og jaktet kjendiser

Som prosjektledere måtte studentene selv planlegge og gjennomføre aktivitetene. De måtte innhente de riktige tillatelsene ved de aktuelle lokasjonene (blant annet en ungdomsskole) i Lillehammer, og PR-gruppa nikker enige i at de lærte mye om tillatelser, reglement og forarbeid.

Et annet PR-stunt var å være synlige under World-Cup i Kvitfjell. Her jaktet de på kjendiser i målområdet, fotograferte blant annet både Kjetil Jansrud og Aksel Lund Svindal med gjenkjennelig effekter og publiserte bildene på Facebook.

- Å få idrettsutøvere til å skjule sponsormerkene sine var heller ikke helt enkelt, oppsummerer studentene. Under Ungdoms-Birken filmet og fotograferte de ungdom med Ungdoms-OL effekter, som senere har blitt brukt til å skape blest om maskotkonkurransen.

- Det var viktig at aktivitetene nådde ut til barne- og ungdomsskoleelever, derfor deltar ungdommen selv i produksjonene, understreker studentene Andreas Kverneland, Arnela Hadzan, Bente Stadeløkken, Jørgen Brendstuen og Kristoffer Berger.

Det kjekkeste prosjektet i klassen

- Vi har definitivt hatt det kjekkeste prosjektet i klassen, sier de ivrige studentene. De er førsteårsstudenter og kjente ikke hverandre så godt da prosjektet startet i vinter. Nå har vi blitt veldig gode venner, og stemninga i gruppa har vært på topp hele tiden. Vi har også hatt et veldig godt samarbeidet underveis med de ansatte i Ungdoms-OL, understreker studentene.

De roser kommunikasjonssjefen og de andre i Ungdom-OL for at prosjektbeskrivelse var tydelig, men løs nok til at de kunne komme opp med egne ideer.

Videoene, som studentene har filmet og redigert selv, brukes av Ungdoms-OL fram til arrangementet i februar 2016.

Resultatene kan du se på youtube/lillehammer2016, samt på Ungdoms-OL sine sosiale medier:

Idécamp: hvordan formidle sport på ny måte

Ungdoms-OL har også vært oppdragsgiver for en annen studentgruppe der sluttproduktet skulle være å arrangere innovasjonscamp om «Hvordan lage morgendagens arenaproduksjon». Denne gruppa planla hele dagens forløp og gjorde avtaler med sportsarenaer. Alle studenter ved HiL var invitert, derfor var det vanskelig å estimere hvor mange som kom til å delta på innovasjonscampen.

- Vi har fått oppleve hvordan prosjekter endrer seg underveis, sier prosjektgruppa Ingrid Gjerdevik, Kadri André Fagerland, Silje Arnesen Furnes, Karoline Sterup Rudstaden og Maren Åsheim. De måtte på kort tid endre tidsskjema og deadlines, men kom i havn.

Hafjell og Bob- og akebanen fikk besøk av idérike studenter som nå skulle finne nye måter å formidle sport og konkurranse på, og hvordan føre publikum enda tettere på utøverne.

- Vi foreslår en app som viser hjerterytmen til utøveren i aksjon, presenterte den ene gruppa. Dette kan skape både spenning og engasjement hos publikum siden de kan følge med på når pulsen til utøveren øker, legger gruppa til.

I Ungdoms-OL har publikum ikke rukket å bli kjent med utøverne i forkant, derfor foreslås det å lage en app med informasjon om tidligere idrettsprestasjoner for den enkelte utøveren, samt å benytte film, statistikk, målinger og sammenligninger i ulike oppsett i appen. Dette med formål å skape mer engasjement hos publikum.  

Bob og skeleton i nytt lys

Etter en hel dags jobbing, presenterte de ulike gruppene sine ideer foran en jury bestående av Kristin Nilseng og Kristin Lemme fra Ungdoms-OL, samt studieleder Torgeir Skyttermoen.

- Vi er imponert over alle kreative ideer som har kommet inn i løpet av dagen, uttalte juryen. Ideer om lyssetting, lyd, teknologi, publikumsaktiviteter og chill-out-soner ble presentert og begrunnet hvordan dette kan bedre publikums opplevelse av sporten og arenaene.

Innovasjonscampen ble avsluttet med å kåre en vinner, hvor gruppen med nytenkende tiltak til bob og skeleton vant. De løftet opp utfordringen bob og skeleton har tilknyttet publikumsattraktivitet. Gruppen ble både overrasket og imponert over hvor nært publikum kan stå ved selve bobbanen og faktisk kjenne vindpustet fra utøvernes ekstreme fart nedover banen. Det ble derfor klekket ut flere ideer om hvordan dette kan utnyttes under Ungdoms-OL.

- Nå blir det spennende å se om våre ideer blir brukt under selve Ungdoms-OL, sier vinnerlaget Emilie A.K. Fekene, Rikke Skov og Anders Magnus Bratli.  

Ingressbildet: PR-gruppa med Ungdoms-OL startnummer: Bente Stadeløkken, Kristoffer Berger, Jørgen Brendstuen, Arnela Hadzan og Andreas Kverneland

Sist oppdatert: Sigrun Dancke Skaare 16.06.2014

20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L