Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

Emnekode: FFV1005/1

Semester: Vår
Antall studenter: 40
Kull:  2016
Emne ansvarlig: Roel Puijk

Obligatorisk litteratur- Trykt (ikke kompendiuminnhold)

Pensum kan kjøpes hos: SINN bok | bok.lillehammer@sinn.no

Enli, G., Moe, H., Sundet V.S., Syvertsen, T. (2010). TV - en innføring. Oslo: Universitetsforlaget.

Kompendium (Obligatorisk pensum)

Kompendieinnholdet finnes tilgjengelig digitalt i Fronter. Skriv ut hele eller deler av innholdet selv.

Allen, R.C. (2004). Making sense of soaps. I R.C. Allen & A. Hill (red.) The Television Studies Reader, London: Routledge, s. 242-258.

Bachman, H. H. (2002). Vil du bli millionær? TV2s bruk av internasjonale underholdningsformater.  I G.S. Enli, mfl. (red.) Et hjem for oss – et hjem for deg. Analyser av TV2 1992-2002. Bergen: Fagbokforlaget, s. 205-226.

Bastiansen, H.G. (2011). Vaktbikkjefjernsynet. Kritisk journalistikk og undersøkende dokumentar i norsk TV. Kristiansand: IJ-forlaget. (Kapittel 4: Vaktbikkjefjernsynet: samfunnsoppdrag under press?, s. 301-355).

Bourdon, J. (2004). Live television is still alive. On television as an unfulfilled promise. In: R.C. Allen and A. Hill (eds) The Television Studies Reader, New York: Routledge. (pp. 182-195)

Brinch, S. & Iversen, G. (2001). Virkelighetsbilder. Oslo: Universitetsforlaget. (Kapittel 11, s. 272-306, 33s).

Brinch, S. & Iversen, G. (2010). Populær vitenskap. Fjernsynet i kunnskapssammfunnet. Kristiansand: Høgskoleforlaget, (Kapittel :Kunnskapsformidling gjennom opplevelse, s. 235-270).

Brown, L. (1998). The American Networks. I A. Smith (red.) Television: An International History. New York: Oxford University Press, s. 147-161.

Butler, J.B. (2010). Television Style. New York and London: Routledge. (s. 138-155).

Christensen C.L. (2008). Lifestyle as factual entertainment. I J. Gripsrud (red.) Relocating Television. Television in the digital context. London: Routledge. s. 125-138.

Cushion, S. (2012). Television Journalism. Journalism studies: key texts. London: Sage (kap 3 Redefining what’s newsworthy: towards 24-hour news values and conventions? s. 61-84.

Dahlgren, Peter and Claudia Alvares (2013). Political Participation in an age of Mediatisation. Javnost - The Public 20(2), p.47-65.

Halse, K.J. & Østbye, H. (2003). Norsk kringkastingshistorie, Oslo: Samlaget, s. 192-224.

Hillmes, M. (2003). The Television History Book. London: BFI. (s. 9-18, 22-26, 30-35, 40-44, 50-54, 59-62).

Hodkinson, P. (2011). Media, Culture and Society. London: Sage (Kapittel 7: The Construction of News. s. 127-149).

Kirsner, S. (2008). Inventing the movies. Hollywood’s Epic Battle Between Innovation and the Status Quo, from Thomas Edison to Steve Jobs. S.I.: Cinema Tech Books. (Kapittel 10: Coming to Terms with the Net, s. 174-191).

Klarer, M. (2014). Putting television ‘aside’: Novel narration in House of Cards. New Review of Film and Television Studies, 12(2), 203-220. DOI: 10.1080/17400309.2014.885818.

Larsen, L. O. (2003). Muntre perspektiv. Fjernsynskomediens estetikk. I A. Gjelsvik & G. Iversen (red.) Blikkfang. Fjernsyn, form, estetikk. Oslo: Universitetsforlaget, s. 127-148.

Larsen, P. (1999). “Genrer og formater.” I P. Larsen & L. Hausken (red.) Medievitenskap. Bind 2 .Bergen: Fagbokforlaget, s. 31-53.

Lichtenstein, D. (2016) The Mental Mapping of Europe: DO Transnational Media Events Matter?. In: B. Mitu & S. Poulakidakos (eds) Media Events. A Critical Contemporary Appoach. London: Palgrave Macmillan. pp. 117-133.

Myhrstad, A.M. (2003). Krise, krangel og kortslutning: Introduksjon til såpeoperagenren med norske Hotel Cæsar som eksempel. I A. Gjelsvik & G. Iversen (red.) Blikkfang. Fjernsyn, form og estetikk. Oslo: Universitetsforlaget. s. 45-64.

Nelson, R. (2006). Analysing TV Fiction: How to Study Television Drama. I G.Creeber (ed.) Tele-Visions: An Introduction to Studying Television. London: BFI Publishing, s. 74-92.

Rowe, D. (2015). Cultural Forms of Television: Sport. I M. Alvarado, M. Buonanno, H. Gray & T. Miller (eds) The SAGE Handbook of Television Studies. LA/LondonNew Dehli/Singapore/Washington DC: SAGE. s. 225-244.

Schwind, K. (2016). Found in Translation. The Office – a hybrid sitcom as blueprint for successful transnational television format adaptation. UiO: Oslo. S. 33-52.

van Dijk, J. (2013). The culture of connectivity. A critical history of social media. New York: Oxford University Press. (Kapittel 6: YouTube: The Intimate Connection between Television and Video Sharing. (s. 110- 131).

Waldahl, R. m.fl. (2009). TV-nyhetenes verden. Oslo: Universitetsforlaget, s. 57-90.

Obligatorisk litteratur – åpne nettressurser og e-ressurser fra HINN Lillehammers databaser. Trykk på lenke for å få tilgang til litteraturen

Cavender, G. & Deutsch, S.K. (2007). CSI and moral authority: The police and science. Crime Media Culture, 3 (1): 67-81. DOI: 10.1177/1741659007074449.

Grindstaff, L. (2010). Self-Serve Celebrity: The Production of Ordinariness and the Ordinariness of Production in Reality Television. In: Mayer, V., Banks, M., & Caldwell, J. (eds.). Production Studies: Cultural Studies of Media Industries. Hoboken: Taylor and Francis. s. 71-88 (tilgjengelig på ebrary).

Helland, K. (2007). Changing Sports, Changing Media. Mass Appeal, the Sports/Media Complex and TV Sports Rights, Nordicom Review, Jubilee Issue.  s. 105-119. (

Ihlebæk, K.A., Syvertsen, T. & Ytreberg, E. (2014). Keeping Them and Moving Them: TV Scheduling in the Phase of Channel and Platform Proliferation. Television & New Media, Vol. 15(5) 470–486.

Ihlbæk, A.K., Syvertsen, T. & Ytreberg, E. (2011). Farvel til mangfoldet? Endringer i norske tv-kanalers programlegging og sendeskjemaer etter digitaliseringen. Norsk medietidsskrift, 18 (3), s. 217-240.

Keinonen, Heidi. (2016). Television Format As a Site of Cultural Negotiation: Studying the Structures, Agencies and Practices of Format Adaptation. VIEW Journal, 5(9), 60-71. http://viewjournal.eu/index.php/view/article/view/JETHC103/234.

Kjus, Y. (2005). Karnevalets formspråk i humor-tv. Norsk medietidsskrift, 12(3), s. 214-231.

Kjus, Y. (2006). Når publikum blir produsenter. Deltakelse i det kommersielle underholdningsformatet Idol. Norsk Medietidsskrift, 13(3): 220-241.

Puijk, R. (2014). TV og nett – en produksjonsstudie fra Norsk fjernsyn. Norsk Medietidsskrift. 21(1) s. 24-41.

Shah, Dhavan V, Hanna, Alex, Bucy, Erik P, . . . Vidal. (2015). The Power of Television Images in a Social Media Age. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 659(1), 225-245

Syvertsen, T., Mjøs, Ole J, & Moe, Hallvard. (2014). The Media Welfare State: Nordic Media in the Digital Era (The New Media World). Ann Arbor: University of Michigan Press.  (kapittel 4, Public Service Broadcasting) s.71-95.

Timberg, B.M. (2002). Television Talk: A History of the TV Talk Show. Austin, TX: University of Texas Press. (Kapittel 1: Defining a Genre, s. 1-18). Tilgjengelig gjennom ebrary.

van Dijk, J. (2013) YouTube beyond technology and cultural form. In: M. de Valck & J. Teurlings (eds) After the Break. Television theory today. Amsterdam University Press: Amsterdam. pp 147-159. Tilgjengelig på http://www.oapen.org/download?type=document&docid=445119.

Ytreberg, E. (2006). Premeditations of performance in recent live television A  scripting approach to media production studies, European Journal of Cultural Studies,Vol 9(4) 421-440; DOI: 10. 1 17 7/136 7549406069066.

20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L