Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Lillehammer er fra Høgskolen i Innlandet

HiL > Studiekvalitet > Studiekvalitetsdagene > Studiekvalitetsdagene 2014

Bakgrunnsdokument:

Utredning av Universitets- og høgskolerådet

Utdanning + FoU = Sant

Utredning av Universitets- og høgskolerådet

 

Til bruk under de studievise diskusjonene

Bruk skjemaet under i forbindelse med de studievise diskusjonene på dag 2 av årets studiekvalitetsdager

Kartleggingsskjema FoU-basert undervisning

 

HiL-studentenes læringsmiljøpris 2014

Statuttene finner du her

NB: Søknadsfrist er 1. oktober

Studiekvalitetsdagene 2014 Forskningsbasert undervisning ved HiL

Forskningsbasert undervisning - eksempler på god praksis ved Hil

 

Program

Mandag 6. oktober (Aud B)

12.00 - Velkommen; kort innledning v/Prorektor Jens Uwe Korten og leder for LiSt Vegard Vikøren

12.15 - Hva er forskningsbasert undervisning? v/Førsteamanuensis og viserektor for forskning Yvonne Fritze (Innlegget finnes her)

12.45 - Forskningsbasert undervisning ved HiL - eksempler, del 1

13.30 - Pause med enkel servering

13.50 - Forskningsbasert undervisning ved HiL - eksempler, del 2

  • Studenten som "Forskningsassistent" v/Aase Knudsen, Flerkamera (Innlegget finnes her)
  • Å lære å forske v/Roel Puijk og Tor Arne Bøe, Film- og fjernsynsvitenskap 
  • Forskningsbasert undervisning - ved HiL? Tanker om hindringer og muligheter v/Thor Flognfeldt jr., Reiselivsstudiene
  • Arbeidskrav der studenter får smake på forskerrollen v/Geir Vegge, Idrett (Innlegget finnes her)

15.10 - Oppsummering og veien videre v/Jens Uwe Korten 

 

Tirsdag 7. oktober

Kl 09.00-10.45 Studievise studieutvalgsmøter (Studiene bestiller selv aktuelle rom ved HiL)

  • Forskningsbasert undervisning diskuteres relatert til de konkrete studiene. Studieutvalgsmøtene kan også utvides/åpnes, slik at flere studenter kan delta.
  • Forslag til drøftingstema (Se ellers kartleggingsskjema):

    • I hvilken grad oppdager studentene at forelesningene er forskningsbaserte?
    • Blir studentene kjent med forskningsfronten i faget i løpet av studiet,
    • Legges det til rette for at studentene får et aktiv forhold til faglig relevant forskningsmetodikk?
    • Er kjennskap til forskningen og enkelte ferdigheter i relevant forskningsmetodikk del av læringsutbytte for studiet?

    Konkret gjennomgang av studieplanen.

 

Kl 11.00-11.30 Oppsummering av de studievise diskusjonene (Aud B)

Kl 11.30-12.00 Utdeling av læringsmiljøprisen (Aud B)

  • Læringsmiljøprisen knyttes opp mot tema forskningsbasert undervisning. Studentene utfordres til å foreslå studiemiljøer som fortjener læringsmiljøprisen. Læringsmiljøutvalget er jury.
Sist oppdatert: Arve Bernhard Thorsberg 21.10.2014

20©09 Høgskolen i Lillehammer, Postboks 952, 2604 Lillehammer | Fakturaadresse | Telefon: 61 28 80 00 | E-post: post@hil.no |L